Hoppa till sidans innehåll

Utbildningsnivåer 1-4+


 

Nivå 1

Nivå 1 innebär att eleven rider i skritt och trav självständigt, med och utan stigbyglar. Eleven fokuserar mycket på övergångar och tempoväxlingar vid olika kontrollpunkter och vägar. I nivå 1 grupp vill vi att eleven utvecklar sin förmåga att använda sina hjälper, framförallt de framåtdrivande och förhållande hjälperna. Vi vill kunna se att eleven kontrollerar hästen stadigt i trav och gör bra övergångar med balans i sin sits.
Markarbete med olika bomövningar läggs in där fokus är en stadig och balanserad lätt sits.

Vad ska de uppnå för att gå vidare?

Eleverna ska uppnå att kunna rida olika typer av hästar i trav med ett tempo utan avbrott på raka och enklare böjda spår.

Nivå 1+

Fortsättning från nivå 1 där fokus är detsamma,( förmågan att använda sina hjälper), men eleven har utvecklat sin balans och börjar lära sig att galoppera. Eleven lär sig att galoppera under sitsträning på lina, detta för att ge trygghet inför momentet med galopp. Ridläraren har då kontroll på hästen och eleven behöver enbart koncentrera sig på rörelsen i galoppen. Efterhand under terminen lär de sig att själva hjälpgivningen för galoppfattning och övar galoppfattningar och med kortare sträckor i galopp.

Markarbetet byggs vidare med mindre hinder som rids an i trav och med mål att kunna landa i galopp.

Vad ska de uppnå för att gå vidare?

Eleverna provar galopp och har hyfsad balans och kontroll (hålla en långsida i galopp). I trav uppnår de ett jämnt tempo på raka och böjda spår (20-m) med avbrott från ryttarens signal.

Nivå 2

Fortsättning från nivå 1+ där eleven behärskar alla gångarter på olika typer av hästar och fokus läggs på att börja instruera och förmedla mer känsla & tajming för elevens hjälper. Detta för att ge mer förståelse för vilka svar hästen ger ryttaren. Eleven får börja fokusera på dennes egen andning för att ge mjukare ridning.

Markarbete och hoppning byggs vidare genom övningar där eleven tränar sin inverkan mellan olika tempon och vägar genom bommar och hinder. Målet för nivå 2 är att rida an mot enklare hinderuppställningar i galopp.

Vad ska de uppnå för att gå vidare?

Eleven ska uppnå att kunna hålla galopp på fyrkanten och prova på 20 m volterna med väg och tempo. I skritt och trav har de befäst att ställning alltid finns på böjt spår.

Nivå 2+

Fortsättning från nivå 2 där inverkansridningen utvecklas genom att börja få förståelse för sambandet mellan säte, skänkel och hand. Eleven får prova på att flytta hästen sidvärts, flytta bogar.

Markarbete och hoppning går mot målet att kunna rida en enklare bana i trav/galoppinslag. Fokus är på vägar och tempo samt stadig balans i lätt sits. Övningar som utvecklar lydnad och kontroll är genomgående för nivån samt följsamhetsövningar för lätt sits.

Nivå 3

Fortsättning från nivå 2+ där elevernas fokus är ökad förståelse för inverkansridningen och därmed vikten av att hästen börjar ridas mer i balans (i form/”på tygel”). Eleven behärskar skänkelvikning och börjar träna framdelsvändning för att utveckla sambandet mer mellan koordinationen av hjälperna.

Markarbete och hoppningen fokuserar på övningar där eleven får utveckla sin medvetenhet och känsla för rätt tempo för varje häst. Övningar med fokus på rytm och tempo. Målet att kunna rida en bana i galopp där fokus är tydliga vägar och tydligt tempo.

Nivå 3+

Fortsättning från nivå 3 där eleverna fortsätter utvecklas i sin grundridning och finslipar sin hjälpgivning med målet att hjälperna ska börja bli mindre och mindre och där hästen går i form på framförallt böjda spår men även delar av rakt spår. Instruktionerna börjar mer och mer handla om känsla och tajming, självklart finns det teoretiska kvar men större vikt läggs vid mer individuell inverkan till varje häst personlighet. Eleven börjar prova på bogen in och ev. tagen bakdel.

Markarbete och hoppning fokuserar på hoppningens 5 ledord, balans, tempo, rytm, linje och distans. Målet är att rida en bana med raka och böjda spår och där kontroll av rätt galopp ska ske. Markarbetet fokuserar tydligt på att hästen är i balans (i form) även vid dessa övningar.

Nivå 4

Fortsättning från nivå 3+ där eleverna utvecklar sin inverkansridning och hästen går allt mer i stadig grundform även i olika rörelser, dvs skänkelvikning, framdelsvändning och bogen in. Eleven börjar utveckla sin ridning med att prova på skolan öppna i första hand, ev sluta. Inverkansridningen sker mer och mer mellan säte och skänkel med fokus på andning samt att handen är ”stadigt framme”.

Markarbete och hoppning fortsätter fokusera på hoppningens 5 ledord och där målet är att eleven kan börja fatta egna beslut för rätt distans under banhoppning. Markarbetet utvecklas vidare med att hästen är i balans genom olika tempon och vägar med samma fokus på ridning från säte och skänkel med ”lite hand”.  

Hoppövningar byggs vidare med mer följsamhets- och serieövningar för att fortsätta utveckla den lätta och djupa lätta sisten under mer höjd över hinder samt anridningsteknik för varje häst.

Nivå 4+

Fortsättning från nivå 4 där elevens ridning utvecklas tillsammans med medvetenhet om hästen förutsättningar med dess styrkor och svagheter. Eleven får börja utveckla sin förmåga att lyfta fram hästens styrkor till att bli ännu bättre. Detta både i dressyr, markarbete och hoppning.

Individuella mål för varje elev sätts 1 gång/termin.

 

 

Postadress:
Salaortens RF - Ridsport
Vallby Ryttargård 100
73391 Sala

Kontakt:
Tel: 022410564
Fax: 022417450
E-post: This is a mailto link

Se all info