Salaortens Ryttarförening

Hästpolicy

Vi på Sorf har en hästsyn som grundar sig i att hästen ska få ha så mycket av sitt naturliga beteende som möjligt. Utbildningsplanerna är individuella då varje häst har olika behov samt kraven som ställs på dem i arbete, både deras exteriör och muskulatur spelar in på vilket arbete som lämpar sig bäst. Alla hästar har olika egenskaper och personligheter som vi människor måste ta hänsyn till i arbetet med hästen. Våra hästar är verksamhetens stjärnor, arbetskamrater och lärare.

Vi sätter hästens välbefinnande i centrum och ser till att hästarna är trygga och säkra i vår miljö och vi ska reagera om hästarna far illa. På Sorf strävar vi efter en naturlig hästhållning där många av hästens naturliga behov tillgodoses. Vi vill ge eleverna kunskap och förståelse för hästens beteende och behov, i detta ingår daglig skötsel, träning samt tävling.

Alla hästar är unika och lika mycket värda och ska behandlas med vänlighet och respekt. I vår förening är vi föredömen i hanteringen av hästar och värnar om deras välmående. Vi arbetar ständigt med att aktivt höja kunskapen om hästar och hästhållning hos våra medlemmar. Vi har rutiner och regler för hur hanteringen av hästar sker. Detta för att ha en välfungerande, trygg och säker miljö för både hästar och människor.

När du befinner dig på vår anläggning kommer du se ett varierande arbete med hästarna. Om det är något i arbetet med hästen som du är intresserad av, inte förstår eller har funderingar kring så kontakta personalgruppen.

Vi följer svenska ridsportförbundets hästhållningspolicy.

Kontakta personal om du har funderingar om hästarna.
Skulle ingen personal vara tillgänglig, maila till kansli@sorf.nu

Publicerad: 2022-11-24

Senast uppdaterad: 2022-12-28