Salaortens Ryttarförening

Säkerhet

Information till alla ridelever och föräldrar

Policy gällande hästhållning är viktigt ur flera aspekter. Policyn syftar till att sätta hästens välbefinnande i centrum samt att arbetsuppgifterna löses på ett sätt som är säkert för både häst och människa. Salaortens Ryttarförening är ansluten till Svenska Ridsportförbundet och det är deras policy som ligger till grund för denna information.

Obligatorisk utrustning vid ridning
Hjälm godkänd enligt märkning VG1, ridbyxor, ridstövlar eller ridskor med tillhörande shortchaps (krav från RM2). Långt hår hålls uppsatt, handskar är att rekommendera vid all ridning. Ridspö medtages till varje lektionstillfälle, handen får inte träs igenom eventuell ögla på ridspöet. Skyddsväst är obligatorisk vid hoppning för elever under 18 år. Ur säkerhetssynpunkt rekommenderar vi att inte använda klädsel med luvor, halsduk får inte användas vid ridning. Då sporrar används på skolhästar får de ha en längd av högst 3 cm och ska vara trubbiga. Hjälmen ska alltid bytas ut om du fallit av på ett sådant sätt att hjälmens kvalitet kan ha försämrats.

Vi har hjälmar och västar att låna ut till våra elever.

Trivselregler under pågående lektion - Mobiltelefons ringsignal skall vara avstängd i ridhuset och vid utebanan. - Ingen filmning får ske under pågående lektion. - Inget prat med elev under lektion - Andra personer än ledare till ryttare får inte finnas i manegen under pågående lektion. - Ledare till ryttare under pågående lektion får ej störas. - Respektera ridlärare och elevernas arbete. - När ridlektionen har börjat och ridhusdörr /ridbanans grind är stängd släpps inga eftersläntrare in pga. säkerhetsrisk och av respekt för de elever som rider på lektionen

Skötsel av häst i spilta/box
Ändamålsenlig klädsel, sko med stålhätta rekommenderas. Hörlurar eller hörsnäcka bärs inte under stallarbete eller hantering av häst, mobiltelefon används inte heller vid hästhantering. Grimma och grimskaft ska användas när häst leds utanför boxen. Hästen skall alltid vara uppbunden med grimskaft och säkerhetsknut (alternativt med den uppbindningsanordning som är fast monterad) när du iordningsställer den innan eller efter lektion.

Vid in och utsläpp i hage är hjälm obligatoriskt oavsett ålder. Ingen under 18 år får själv hämta eller lämna häst i hage.

Ta på och ta av täcke
Skolhästar täckas enligt anvisning på boxskylt. Hantera täcket varsamt när du tar av/på det på hästen.

Täcke av: Börja bakifrån med svansrem/bensnören därefter magremmar och sist bogspännen.

Täcke på: Börja alltid med bogspännen, därefter magremmar som sätts i kors och sist svansrem/bensnören.

Ordning
Grundläggande för en säker hästverksamhet är att hela anläggningen präglas av god ordning. Vid ridning förvaras täcken, borstar mm på avsedd plats. Stallgången och utrymmet framför skötselplats/spolspilta är alltid fri från föremål. Kratsa gärna ur hovarna innan hästen tas ur boxen. Alla redskap förvaras på avsedd plats.

Barnvagnar
Barnvagnar får ej befinna sig i stallgångarna p.g.a. säkerhetsrisk.

Förvaring av foder och strö
Plast och nät viks ihop och släng i sopkärl. Sopa efter dig när du är klar med dina påsar. Ur säkerhets och hållbarhetssynpunkt är balarna är ingen lekplats!

Longering och tömkörning
Hjälm är obligatoriskt. Handskar och lämpliga skor används.

Löshoppning
Vi rekommenderar alltid hjälm, under 18 år är det ett krav.

Publicerad: 2022-12-27

Senast uppdaterad: 2023-01-25